> home > interviews - u bent nu hier |
> trombones.nl interviews |
|
Interview Ben van Dijk Welk moment was bepalend voor jou om voor het instrument trombone te kiezen? Toen mijn vader, toenmalig solo trombonist van het Residentie Orkest, een nieuwe trombone bij muziekhandel Hakkert in Rotterdam ging kopen. Ik was toen al 15 jaar en had tot dat moment geen interesse in trombones en zeker niet in klassieke muziek. Ik luisterde liever naar de Beatles en de Rolling Stones. Mijn vader verraste mij door “Yesterday” van de Beatles op zijn trombone te spelen. De ruimte die Hakkert toen beschikbaar had om instrumenten uit te proberen had een heel mooie akoestiek en ik was totaal verbaasd hoe fraai “Yesterday” op trombone klonk. Dat wilde ik ook leren en zo is het gekomen! Heb je altijd al bas trombone gespeeld? Zo niet, op welk instrument ben je dan begonnen, wanneer ben je overgestapt en waarom? Neen, ik ben op de tenor trombone begonnen en had in het begin zelfs helemaal geen interesse in de bas trombone. Bas trombone was in Nederland nog niet echt geaccepteerd en je kon toen nog geen bas trombone aan het conservatorium studeren. Ik was 19 jaar toen ik als leerling-muzikant bij de radio werd aangenomen. Na één jaar in alle radio orkesten te hebben gespeeld kwam de bas trombone plek in het RFO vrij. Ik won het proefspel en heb sinds die dag geen tenor trombone meer gespeeld. Ik ben daar overigens sinds december 2003 weer stiekem mee begonnen en heb momenteel een juweel van een Thein tenor trombone thuis staan. Kun je kort je muzikale loopbaan beschrijven?
Speelde meer
dan 15 jaar in het Nederlands Blazers Ensemble en 12 jaar in het
Dutch Brass Sextet Placido Domingo,
Paco de Lucia, El Camaron de la Isla, Frank Sinatra en Maurice Andre. Mijn vader Piet van Dijk, Urbie Green, Jeff Reynolds en Alain Trudel. Wat is je ultieme droom op trombone gebied? Dat is een moeilijke vraag. Er zijn best al veel dromen uitgekomen maar er blijft altijd wel iets te dromen over. Eén van mijn dromen is om constant op het door mij hoogst bereikte speel-niveau te kunnen spelen. Helaas zal dat wel nooit lukken. Welke lesmethodes zijn volgens jou het meest geschikt voor trombonisten? Ik denk niet dat er één
methode is die voor iedere student geschikt is. Het is aan de docent
om een goede keuze te maken aangepast aan de student. Wat is je favoriete solostuk voor bastrombone en tenortrombone? Om de waarheid te zeggen
ben ik niet zo gecharmeerd van ons solo-repertoire maar als ik dan
toch een keus moet maken denk ik aan: Wie zijn in jouw ogen de beste pedagogen van het verleden en het heden? Uit het verleden
denk ik aan pedagogen als Kleinhammer, Jacobs en Remington in de
USA. Voor mij persoonlijk is het Jeff Reynolds geweest. In Nederland
denk ik dat Gerard Velthuizen en Sjaak Banens, ieder op zijn eigen
manier, het meest aan de weg hebben getimmerd. Je hebt in de loop van de jaren veel masterclasses gegeven zowel in Nederland als het buitenland. Welke masterclass is je in het bijzonder bijgebleven en waarom? Mijn laatste 12 dagen durende klas in Korea heb ik als zeer bijzonder ervaren. Een soort zomercurses-achtige masterclass waar ik met 40 studenten en 8 docenten mocht werken. Een compleet andere cultuur met in het begin veel afstand die in deze 12 dagen volledig verdween. Grote discipline en toewijding met aan het eind zeer bijzondere resultaten. Welk onderdeel van je vak vind je het leukst? Solospelen, lesgeven, kamermuziek of orkestspel? Orkestspel komt zeker op de eerste plaats. Iets wat na 30 jaar nog steeds niet verveelt. In een sectie als die van het RPhO beleef ik daar nog altijd veel plezier aan. Je hebt ook regelmatig in de jazz scène meegespeeld. Waar ligt je grootste liefde nu eigenlijk, in de jazz of op klassiek gebied? Klassiek met stip! De diversiteit en met name de emotionaliteit in klassieke muziek geeft mij zoveel plezier. Op de tweede plaats komt niet Jazz maar Flamenco, mijn grote liefde. Jazz staat hoog op het lijstje maar dan met name om het te spelen. Lekker swingen in een Big Band vind ik echt te gek. In het uitvoerende gedeelte van je vak komt er vaak stress om de hoek kijken. Hoe ga je daarmee om en in welke mate beïnvloedt het je optreden? Ik denk dat stress bij
het vak hoort en ik heb er dan ook altijd last van gehad. Vroeger
had ik wel regelmatig last van stress voor een bepaalde partij of
solo. Dat is eigenlijk wel grotendeels verdwenen maar helaas is
daar een andere stress voor in de plaats gekomen. Persoonlijk heb
ik nu meer last van een soort van angst om onwel te worden op het
podium. Iets wat mij een paar jaar geleden is overkomen en wat zich
zo nu en dan weer openbaart. Kun je het hoogtepunt en het dieptepunt in je carrière noemen? Mijn carrière-hoogtepunt
was het krijgen van de 2003 ITA Award. Deze erkenning op internationaal
niveau heb ik als heel bijzonder ervaren. Hoe studeer je nu, maak je veel uren of werk je veelal op routine? Of bestaat dat niet? Ik studeer erg onregelmatig, vaak niet meer dan één uurtje per dag en er zit in mijn spel zeker een vorm van routine. Routine bestaat zeer zeker maar ik probeer daar niet alleen op te spelen. Liever probeer ik mij nog steeds te verbeteren. Elke noot die ik speel beleef ik zo intens als mogelijk om daar dan iets van te leren. Ik ben er van overtuigd dat het niet de kwantiteit maar de kwaliteit van studeren is die snel resultaat opleverd. Er komt een moment dat je gaat besluiten te stoppen met trombonespelen, hopelijk nog heel ver weg, maar heb je daar wel eens over nagedacht? Ja, en ik denk dat ik mij prima ga vermaken. Mijn vrouw Aaltje en ik houden erg veel van reizen en hopen dan ook regelmatig een reisje te kunnen maken. Ik hoop nog wat van mijn opgedane ervaring te kunnen vetileren in wat voor vorm dan ook. Mijn gitaar zal meer bespeeld worden en ik zal mij weer meer op het potloodtekenen toeleggen. Welke
websites op trombonegebied, buiten www.trombones.nl
en je eigen site www.basstrombone.nl
natuurlijk, vind jij het interessantst? Erg bedankt en nog heel veel plezier bij het uitoefenen van je bijzondere vak! Heb je tot slot nog een tip, die we allemaal kunnen meenemen? Trombone is vooral een ensemble instrument. Zorg dat je je sociaal opsteld en met je collega’s kunt samenwerken. Sta open voor de mening van anderen en je zult het meest leren en plezier beleven aan dat prachtige muziekinstrument. Hieronder volgen een aantal vragen van bezoekers van trombones.nl! Beste Ben, ik weet dat je veel doet voor thein instrumenten, maar wat vind je van Edwards bastrombones (b454)? Edwards bas trombones zijn prima instrumenten met veel extra opties. Dit maakt het mogelijk om een behoorlijk eigen custom instrument samen te stellen. Ik heb op aardig wat Edwards bas trombones gespeeld en zou daar zeker op uit de voeten kunnen. Ze spreken makkelijk aan in alle registers en de intonatie is ook prima. De klank vind ik wat eenzijdig en niet vocaal genoeg. Ik kan er niet mijn eigen muzikale gevoel in kwijt. Het is als of het instrument de klank bepaalt en niet ik. Dit kan ik wel op mij Thein bas trombone en dat is voor mij van essentieel belang. Hoe zie jij de rol van de trombone - en in het bijzonder van de bastrombone - in het orkest en wat doe je om die rol in te vullen??? Meestal als een onderdeel
van het grote geheel maar toch wel vaak als de bekende krenten in
de pap. Bas trombone probeer ik altijd te zien als lage trombone
en niet als vervanger van de tuba. Heel vaak is mijn functie gelijk
aan die van de tenor trombones en ik wil dan ook niet te anders
klinken dan de tenor trombones. Samen met de tuba probeer ik een
nieuwe samenklank te produceren: de tuba voor de bodem en de bas
trombone voor de top van het geluid. Ooit heeft Michel Becquet mij
het Piramide sound-concept uitgelegd en dat hanter ik nog altijd.
Breed van onderen en opbouwend naar slank van boven en je hebt een
schitterende sectie sound. Van wie in het orkest en/of 'op de bok' heb je het meeste kunnen leren? In mijn begin jaren waren
dat met name de toenmalige solo trompet van het RFO, Willem vd Vliet
en de althoboiste Mirjam Hannecart. De uitvoering van De Alpensymphonie van Strauss door het KCO kon maandag 8 december helaas niet doorgaan. Kunnen we binnenkort een uitvoering van het Rotterdams Philharmonisch verwachten? Staat zeker op mijn verlanglijstje. Ik heb de contrabas trombone partij al eens als replacant in het RPhO mogen vertolken maar zou dat graag eens over doen met de huidige sectie. Ik heb hem nog niet op de lijst zien staan maar wie weet? Als beroeps muzikant dien je diverse muziekstijlen te beheersen. Een symfonie van Brückner vereist een andere aanpak dan eentje van Beethoven of Schumann. Ben van Dijk speelt echter ook erg graag in Big Bands en jazz muziek. Is "lichte muziek" slechts een andere speelstijl of past u meer aan om deze muziek tot zijn recht te laten komen? Een kleine aanpassing in instrumentarium helpt om iets aan de sound te veranderen. Ik gebruik voor de Big Band een kleinere beker die dat wat meer directe klank idee kan realiseren. Verder is met name de manier van spelen, de articulatie, timing en manier van de toon aan houden verschillend. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf niet zo over na denk en het gewoon laat gebeuren. Ik heb altijd erg veel naar beide stijlen muziek geluisterd en ga dan ook grotendeels af op mijn gevoel. Veel Nederlandse muzikanten hebben hun eerste muzikale stappen gezet in een lokale fanfare of harmonie. Hebt u daar zelf ook nog enige roots in? Zoals al eerder vermeld ben ik begonnen in een harmonie orkest en heb daar zeker veel geleerd. Ik ben wel vrij snel overgestapt naar een jeugd symfonie orkest en de nodige amateur Big Bands. Vorig jaar heeft Fanfare Eensgezindheid uit Maasbracht-Beek het Koninginnedag concert verzorgd. Dit concert wordt normaal gesproken verzorgd door een van de grote orkesten in Nederland. Wat vindt u van een dergelijk initiatief? Prima als het maar op een hoog muzikaal niveau gebeurt. Verder hoop ik dat dit niet zal leiden tot te weinig werk voor professionele ensembles. Er gaat al zoveel werkgelegenheid verloren in onze beroepsgroep dat dat niet de bedoeling kan zijn.
|
|
|
Copyright © trombones.nl, Alle Rechten Voorbehouden. |